Kako ljudi mogu biti protivnici cjepiva?

0
Rate this post

U Švedskoj je povjerenje u znanost i istraživače općenito visoko. Ipak, pandemija je pokazala užasavajućom jasnoćom praznine u tom povjerenju.

Usred smo četvrtog vala pandemije, a Europa ipak demonstrira za pravo na izbjegavanje cijepljenja, protiv koronarne bolesti srca i protiv ograničenja. Otpor postoji i u Švedskoj. Pročitao sam u DN ovog vikenda da u Stockholmu postoji tvrda jezgra protivnika cjepiva.

Istraživači se možda ne slažu u mnogo čemu o koronavirusu

No, svi se slažu da je jedini učinkovit način da se riješimo pandemije cijepljenje, te da su razvijena cjepiva u principu bez ozbiljnih nuspojava. Ipak, mnogi se ne žele cijepiti. Oni očito slušaju druge informacije osim onih sa znanstvenog stajališta.

Članak “Činjenica ili laž? Borba protiv znanstvenih dezinformacija ”iz Europske federacije akademija znanosti i humanističkih znanosti, Allea, o čemu se raspravljalo na seminaru u Chalmersu prošlog tjedna, pokušava otkriti kako to funkcionira.

Allein članak ukazuje na psihološke čimbenike koji mogu natjerati ljude da povjeruju u najbizarnije ideje. Jedan od takvih čimbenika je taj što smo mi ljudi skloni uzimati informacije koje podržavaju naša osobna uvjerenja i mišljenja, ali nerado prihvaćamo informacije koje su im u suprotnosti.

Jedna od mogućnosti je također da nedostatak analitičkog razmišljanja, da netko ne mari razmišljati još jednom, takozvano “lijeno razmišljanje” dovodi do podložnosti dezinformacijama.

Praznine u znanju predstavljaju izazov za većinu ljudi

skloni smo popunjavati praznine izmišljenim objašnjenjima umjesto da prihvaćamo da je naše znanje nepotpuno. Stoga smislene priče koje izgledaju kao da su povezane imaju privlačnost i lako ih je apsorbirati – čak i ako su u suprotnosti sa stanjem znanja.

Drugi čimbenik koji olakšava širenje dezinformacija je takozvani Dunning-Krugerov efekt. To znači da se pokazalo da su pojedinci s najnižim stvarnim rezultatima u raznim testovima skloni vjerovati da rade bolje od prosjeka. Taj učinak može natjerati običnog građanina da misli da zna bolje od stručnjaka za, na primjer, cjepiva.

Stoga postoji niz osobina kod ljudi koje promiču da ljudi vjeruju lažnim informacijama. Ova svojstva također znaju i koriste mnogi koji stvaraju i šire dezinformacije.

Još jedna značajka koja pogoduje širenju lažnih informacija je da ljudi vole brzo dijeliti informacije s drugima. Ovdje dolaze internet i društveni mediji. Mogućnost širenja i stjecanja znanja višestruko se povećala s digitalnim dobom. No, čini se da se mogućnost širenja i dobivanja dezinformacija višestruko povećala.

Allea upozorava u članku: zapamtite da velike internetske tvrtke ne rade nešto na čemu ne zarađuju maksimalno. Posljedice su gotovo nesavladive.

Blog

Komentiraj

Unesite svoj komentar!
Ovdje unesite svoje ime