Sadržaj
Izravno približavanje plovila i nagla promjena brzine ili ritma motora široko su dokumentirani uzroci uznemiravanja kitova, čija osjetljivost na zvuk koji se širi u vodi, budući da žive uronjeni u suštinski akustični svijet, čini da takav pristup može uzrokovati ozbiljna smetnja (Marques, 2003.).
Progon životinja brodovima turista i neukih promatrača može uzrokovati ozbiljnu štetu reproduktivnoj sposobnosti populacije.
Ova šteta može biti i postupno napuštanje područja koje se tradicionalno koristi za uzgoj, kao i rizik za opstanak životinja, koje na kraju troše, bježeći od uznemiravanja, energiju koju trebaju sačuvati kako bi se suočile s dugom povratkom migracije.
Na područja hranjenja (Projekt desnih kitova, 2003.).
Ako, s jedne strane, promatrački turizam može biti učinkovito sredstvo za očuvanje kitova, dodajući ekonomsku vrijednost njihovoj zaštiti i generiranje ekološke edukacije javnosti, s druge strane, potrebno je da se aktivnost stalno prati. i strogi nadzor, kako ne bi došlo do prekomjernog uznemiravanja životinja, tim više što se u većini slučajeva turizam odvija u uzgojnim područjima.
- U Brazilu je ova vrsta turističke djelatnosti regulirana Pravilnikom IBAMA 117/96, koji utvrđuje pravila i ograničenja za približavanje kitovima i dupinima, jer je potrebno spriječiti njihovo neopravdano uznemiravanje (IBAMA, 2003.).
- Osim buke uzrokovane brodskim i brodskim prometom, drugi problem s kojim se kitovi grbavi susreću su sudari s velikim i srednjim plovilima. Prijavljeni su slučajevi da su kitovi bili ozbiljno ozlijeđeni ovim plovilima.
U slučaju mladunčadi, čak i relativno mali čamci mogu uzrokovati ozbiljne ozljede ili čak smrt, što je već dokumentirano u Abrolhosu. Okolnosti u kojima dolazi do ovakvih sudara još uvijek su nepoznate i, iako ova vrsta nesreće nije vrlo česta, predstavlja ozbiljan potencijalni rizik za kitove grbave, kao i prijetnju sigurnosti plovila koja bi mogla biti oštećena (Projeto Baleia Franca , 2003.). ).
Trenutačno ne postoje postupci uzbunjivanja ili posebne preporuke za sezonski nadzor za plovila koja koriste luke u blizini mjesta za razmnožavanje.
Takvi bi postupci mogli biti prihvaćeni na službenoj osnovi, smanjujući rizik od sudara i posljedične smrti životinja. U lipnju 1999. Glavni stožer Oružanih snaga odobrio je da Uprava za hidrografiju i plovidbu uključi posebnu mjeru opreza u nautičke karte južne obale Brazila, koja je iznimno vrijedna za sprječavanje nesreća, samo se treba pridržavati u praksi. (IBAMA, 2003.).
Druga vrsta izravnog uznemiravanja grbavih kitova je upletenost u ribarske mreže
Iako je zapetljavanje malih kitova poput dupina i pliskavica češći, sporadični slučajevi zabilježeni su na nekim mjestima na obali Brazila, uglavnom na mjestima razmnožavanja ove vrste.
Iako su životinje većinu vremena puštane iz mreža i kablova u koje su bile upletene, uz samo jedan zapis o uginuću teleta grbavog kita, općenito ovi događaji rezultiraju znatnom štetom za ribare koji izgube mreže pogođene kitovima.
S druge strane, apsolutna neplaniranost postavljanja ovih mreža uz obalu, zajedno s vjerojatnim porastom populacije vrste, omogućuje predviđanje porasta broja pojava zapetljavanja.
- Već je zabilježeno nekoliko viđenja odraslih životinja koje vuku komade mreža i kablova, obično pričvršćenih za glavu ili rep životinje.
- Zanemaruje se opseg učinka koji takve strukture mogu imati, srednjoročno i dugoročno, na sposobnost plivanja, hranjenja i reprodukcije ovih životinja (Projeto Baleia Franca, 2003.).