Sadržaj
Lokalna potpora mentalnom zdravlju u Sloveniji pod COVID-19: uspostava službi pomoći primarne zdravstvene zaštite
Slovenija je bila jedna od posljednjih zemalja u Europi koja je prijavila slučaj covid-19 4. ožujka 2020. 1. Tjedan dana kasnije, 12. ožujka, proglašena je epidemijom2. Među nizom mjera uvedenih za ograničavanje i ublažavanje širenja bolesti, Vlada je 20. ožujka donijela uredbu kojom se obustavlja pružanje svih nehitnih i preventivnih zdravstvenih usluga3.
U Sloveniji su 2002. godine osnovani centri za promicanje zdravlja (HPC) u svih 61 centara primarne zdravstvene zaštite (PZZ) u zemlji. Oni su sada glavni pružatelji usluga prevencije i usluga promicanja zdravlja, uključujući psihijatrijske usluge4. Uredbom od 20. ožujka naglo je obustavljeno pružanje ovih usluga, stvarajući jaz u zadovoljavanju mentalnih potreba stanovništva.
Ovaj članak pokazuje kako su HPC-ove službe za mentalno zdravlje prilagođene kako bi nastavile odgovarati na mentalne potrebe stanovništva tijekom epidemije. Također sadrži pojedinosti o opsegu prilagođenih usluga i važnim značajkama njihovih korisnika, kao i naučenim poukama.
Identificirajte problem i pronađite rješenje
Ubrzo nakon početka epidemije COVID-19 u Sloveniji je uspostavljena nacionalna telefonska linija za pružanje informacija i savjeta o bolesti5. Vrlo brzo, operateri telefonske linije za pomoć istaknuli su potrebu za pružanjem specifičnog savjetovanja osobama koje imaju psihičke simptome (npr. strah, nelagodu ili uznemirenost) povezane s epidemijom.
S obzirom na njihovu dobro uspostavljenu mrežu diljem zemlje i činjenicu da su psiholozi sastavni dio njihovog osoblja6, Nacionalni instituti za javno zdravstvo (NIJZ) identificirali su HPC kao prikladnu i pristupačnu opciju za pružanje psihološke podrške svojoj zajednici. članova, putem dežurne telefonske linije za krizne situacije.
Svi smo pitali HPC za njihov interes i brzo smo dobili pozitivan odgovor iz 56 od 61 centra. Inicijativi se pridružilo i 12 drugih službi za mentalno zdravlje (tj. specijalističke službe poput psihijatrije i kliničke psihologije) unutar PZZ-a.
Provedite rješenje
- U prvom tjednu epidemije NIJZ je zamolio sve HPC-e da dostave telefonske brojeve i radno vrijeme svojih linija za pomoć.
- Popis je kreiran i plasiran putem različitih medija (web-stranice, nacionalne i lokalne radiodifuzne usluge, itd.).
- Nakon odobrenja Ministarstva zdravstva službeno je aktivirana mreža hitnih službi HPC-a.
NIJZ je brzo pružio podršku savjetnicima i HPC-ima.
U suradnji s psiholozima Uprave Republike Slovenije za civilnu zaštitu i pomoć u katastrofama (ACPDR) organizirali smo edukativni webinar za psihologe koji se bavi temama u rasponu od temeljnih načela kriznih (helpline) intervencija do specifičnih tema s kojima se savjetnici mogu susresti (npr. obiteljsko nasilje, samoubilačko ponašanje).
NIJZ je također razvio paket smjernica za različite krizne situacije, koji je uključivao (i) osnovne smjernice za telefonsko savjetovanje, (ii) Q&A dokument (koji pokriva najčešća pitanja/odgovore na koja se susreću tijekom webinara), (iii) smjernice za intervencije u odnos s obiteljskim nasiljem (iv) smjernice za samoubilačko ponašanje, (v) opće informacije o COVID-19 i (vi) opsežan popis korisnih resursa u različitim regijama Slovenije.
Ti su dokumenti podijeljeni svim HPC-ima koji su sudjelovali. Dodatna podrška svim savjetnicima organizirana je u obliku tjednog online nadzora. Supervizori su bili iskusni psihijatri i psiholozi koji su svoje usluge pružali besplatno.
Blog